Sieťotlač vo výtvarnom umení: ako sa obrázky dostanú na vašu stenu

Vo svete výtvarného umenia sa môžeme stretnúť s množstvom tlačových techník, ktoré sa používajú na sériovú tvorbu diel.

Jedna z najstarších je technika sieťotlače (v angličtine Screen printing alebo Silk printing).

Pri sieťotlači je sieťka z jemnej sieťoviny umiestnená v ráme (rám môže byť drevený, hliníkový alebo plastový) nad papierom (alebo iným potláčaným predmetom). Farba sa potom pretláča cez sito pomocou gumenej stierky, ktorá ma zväčša rovnakú šírku ako sito samotné.

História sieťotlače

Korene tejto techniky siahajú do ďalekej Číny a Japonska a sú odvodené z tradičnej potlače cez sito pomocou šablóny, kde sa farba pretláčala cez sito pomocou štetcov. Táto technika je považovaná za jednu z najstarších foriem duplikácie grafických diel.

Prvopočiatky sieťotlače sa objavili v Číne počas éry dynastie Song (960-1279). Do Európy sa však technika pretláčania cez sito dostala až v 18. storočí. Naplno sa začala používať až v 19. storočí, keď sa obchod s hodvábom rozšíril a sprístupnil materiál na výrobu sít.

Na výrobu sieťky sa v minulosti používali napríklad ľudské vlasy, neskôr hodváb (anglicky Silk preto v angličtine Silk printing). Na výrobu sít sa však da použiť aj bavlna alebo kov. V dnešnej dobe však hlavne nylon alebo polyester.

V roku 1907 si v Anglicku Samuel Simon nechal patentoval sieťotlač, tak ako ju poznáme dnes. Rozdiel bol iba v tom, že farbu pretláčal pomocou štetca a nie stierky. Spočiatku sa používala na potlač plátna, hodvábnych tkanín a papierových tapiet. Po dlhé obdobie bola táto technika uchovávaná v prísnej tajnosti ako jedinečný spôsob tlačiarenskej techniky. Neskôr sa začala používať aj v reklame na tlač plagátov a obalov produktov.

Potláčanie papierových tapiet cca 1912

Umelecká sieťotlač = serigrafia

V tridsiatych rokoch 20. storočia začali umelci používať pojem serigrafia (serigraphy). Seri znamená v latinčine hodváb a graphein je z gréčtiny a znamená písať alebo kresliť, preto serigrafia. Takto chceli odlíšiť umeleckú sieťotlač od komerčnej sieťotlače.

Sieťotlač a postmodernismus

Neskôr v 60. rokoch pomohli spopularizovať sieťotlač hlavne americkí pop-artový umelci ako Roy Lichtenstein, Robert Rauschenberg alebo Andy Warhol. Pop-artový umelci sa nechávali radi inšpirovať svetom masovej kultúry, takže použitie sieťotlače ako prostriedku na masovú tlač bolo na mieste.

Andy Warhol pri práci so sieťotlačou

 
Týto umelci si médium sieťotlače vybrali hlavne kvôli možnosti použitia jasných farieb a tiež pre jednoduché a rýchle použitie pri reprodukcii svojich diel. Odvážne farebné kombinácie a sieťotlač sa tak stali základným znakom postmodernistického umenia.

V dnešnej dobe je sieťotlač používaná v umeleckej aj komerčnej sfére v tlačiarňach, kde sa používa na potlač tričiek, CD/DVD, skla, papieru, kovu, plastov a aj dreva.

Proces tlačenia dizajnu na papier pomocou sieťotlače

Príprava návrhu

V prvom rade musí mať umelec pripravený návrh-dizajn, ktorý chce potlačiť. Ako vytvoriť návrh na potlač nie je témou článku. V dnešnej dobe ho má zväčša pripravený v počítači. Návrh sa potom vytlačí čiernou farbou na priesvitnú fóliu.

Upevnenie fólie s návrhom na sito pred osvecovaním

Príprava šablóny-sita

Keď máme vytlačený návrh, následne treba upevniť sieťovinu do rámu a natrieť ju svetlocitlivou emulziou. Fólia s dizajnom sa pripevní na sito so svetlocitlivou emulziou a presvieti sa svetlom. Plochy na site, ktoré sú neprekryté návrhom vďaka svetlu vytvrdnú.

Nanášanie svetlocitlivej emulzie na sito

 
Nepresvietené plochy, ktoré počas osvitu prekrýval návrh ostanú nevytvrdnuté. Tie sa potom vymyjú prúdom vody. Takže miesta, ktoré chceme tlačiť ostanú prázdne a tak má farba cez ne možnosť priechodu.

Na prípravu šablóny s motívom je tiež možné použiť techniku, kde sa návrh obkreslí ručne so štetcom s emulziou priamo na sito (block-out transfer) alebo sa samotný návrh ručne vyreže do papiera-fólie, ktorý je pripevnený na sito (cut-stencil transfer). Tieto metódy prenosu sú však pracnejšie na prípravu a v dnešnej dobe sa používa hlavne technika presvecovania.

Tlačenie návrhu

Rám so sitom treba upevniť na stôl a pomocou papierovej pásky označiť pozíciu papiera. Tieto značky sú dôležité, aby každý ďalší kus papiera bol položený pod sito na rovnaké miesto. Následne sa na papier priloží sito so šablónou a pretiahne sa cez neho farba pomocou gumenej stierky, ktorá pretlačí farbu na papier pod ním.

Tlač cez sito

 
Ak má návrh viac farieb, je nutné proces s osvitom opakovať pre každú farebnú vrstvu zvlášť. Takže potom aj pri tlači, sa každá farebná vrstva tlačí zvlášť.

Takto potlačený kus sa zvykne nakoniec vložiť pod UV svetlo, ktoré farbu tzv. zafixuje, záleží však na type použitej farby.

Hotové výtlačky na sušiacom stojane

 
V skratke sme vám predstavili históriu a postup použitia sieťotlače a teraz už viete ako sa obrázky dostanú na vašu stenu. Samozrejme, proces je ešte sprevádzaný množstvom technických detailov. Ak ste nevedeli, ako vznikol váš dizajn na tričku alebo grafike, pravdepodobne to bolo vďaka sieťotlači.

Grafiky od slovenských ilustrátorov a dizajnérov tlačené technikou sieťotlače

Páčia sa vám sieťotlačové grafiky?

 

Navštívte náš obchod v Bratislave

V Bratislave sa môžete prísť pozrieť na grafiky osobne Račianskej 78 v týchto časoch.

Obrázky: dsource.in, artlistr.com, youtube.com, wikipedia.org, muz.li, printmen.ch