Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

Neón a reklamná typografia do roku 1989 na východe Slovenska

Samuel Čarnoký a Radoslav Sinčák sú autormi ojedinelého knižného projektu v slovenských vodách. Kniha Neóna dokumentuje reklamnú typografiu z čias socializmu a dedičstvo ktoré nám toto všetko zanechalo.

Názov knihy Neón a reklamná typografia do roku 1989 na východe Slovenska, vystihuje o čom kniha je. Popri fotografiách reklamných nápisov sa z knihy dozvieme aj industruálnu históriu budov. Počas dokumentovania nápisov pre knihu Neóna, autori vypátrali aj zbytky ideologického charakteru daných reklám.

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

Ideológiu režimu je vidieť aj v reklamných názvoch: Rozvoj, Profit, Mladosť, Družba a podobne.

Z výberu populárnych fontov tej doby vidieť, že niektoré typy sa vyskytujú častejšie ako iné. Preferované podkladové plochy pre výrobu sú štvorec a obdĺžnik. Do nich boli umiestnené strohé písmená. Používali sa tiež skriptové (kaligrafické) písma. Tieto písma evokovali pocit dynamiky. Ich písaná forma bola vhodná pre použitie neónových trubíc.

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

Ak máte tipy na zaujimavé nápisy, nevájate sa ozvať autorom. Kniha Neóna by mohla mať v budúcnosti aj vďaka vám ďaľšie pokračovanie.

O tom, že niektoré fonty boli štandardizované, svedčí aj produkcia závodu Chřibská v dnešnej Českej republike. Závod vyrábal blokové písmená typizovaných veľkostí a tvarov. Centralizované plánovanie uprednostňovalo namiesto “značiek” výrazné písmena.

Výsledok bol teda rovnaký všade, napríklad: Textil, Potraviny, Mäso-údeniny a pod. ste videli v rovnakej podobe vo veľa mestách. Tieto nápisy však v dnešnej dobe miznú rýchlejšie, preto Neóna zaujímavo zaznamenáva kúsok histórie.

Výsledkom knihy Neóna je +200 fotografií nápisov, zdokumentovaných počas dvoch rokov. Projekt vznikol spojením záľuby v typografií, nadšenia a vlastného financovania autorov.

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

O autoroch:
Samuel Čarnoky pracuje ako grafický dizajnér. Zameriava sa na tvorbu písma-typografiu a grafickú úpravu tlačovín a kníh. Počnúc rokom 2010 publikuje pod svojou značkou Carnoky Type vlastné originálne písma.
Radoslav Sinčák pracuje ako architekt na architektonických a urbanistických štúdiach a projektoch.

Kniha Neóna je vypredaná

Prečítajte si článok Cesta za neónmi s jedným z autorov Samuelom Čarnokým o tom ako pri tvorbe knihy postupovali.

Ďalšie obrázky z knihy Neóna:

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

Používame súbory cookie. Viac o cookies.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close