Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna - Neón a reklamná typografia

Neón a reklamná typografia do roku 1989 na východe Slovenska

Samuel Čarnoký a Radoslav Sinčák sú autormi ojedinelého knižného projektu v slovenských vodách. Kniha Neóna dokumentuje reklamnú typografiu z čias socializmu a dedičstvo ktoré nám toto všetko zanechalo.

Názov knihy Neón a reklamná typografia do roku 1989 na východe Slovenska, vystihuje o čom kniha je. Popri fotografiách reklamných nápisov sa z knihy dozvieme aj industruálnu históriu budov. Počas dokumentovania nápisov pre knihu Neóna, autori vypátrali aj zbytky ideologického charakteru daných reklám.

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

Ideológiu režimu je vidieť aj v reklamných názvoch: Rozvoj, Profit, Mladosť, Družba a podobne.

Z výberu populárnych fontov tej doby vidieť, že niektoré typy sa vyskytujú častejšie ako iné. Preferované podkladové plochy pre výrobu sú štvorec a obdĺžnik. Do nich boli umiestnené strohé písmená. Používali sa tiež skriptové (kaligrafické) písma. Tieto písma evokovali pocit dynamiky. Ich písaná forma bola vhodná pre použitie neónových trubíc.

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

Ak máte tipy na zaujimavé nápisy, nevájate sa ozvať autorom. Kniha Neóna by mohla mať v budúcnosti aj vďaka vám ďaľšie pokračovanie.

O tom, že niektoré fonty boli štandardizované, svedčí aj produkcia závodu Chřibská v dnešnej Českej republike. Závod vyrábal blokové písmená typizovaných veľkostí a tvarov. Centralizované plánovanie uprednostňovalo namiesto „značiek“ výrazné písmena.

Výsledok bol teda rovnaký všade, napríklad: Textil, Potraviny, Mäso-údeniny a pod. ste videli v rovnakej podobe vo veľa mestách. Tieto nápisy však v dnešnej dobe miznú rýchlejšie, preto Neóna zaujímavo zaznamenáva kúsok histórie.

Výsledkom knihy Neóna je +200 fotografií nápisov, zdokumentovaných počas dvoch rokov. Projekt vznikol spojením záľuby v typografií, nadšenia a vlastného financovania autorov.

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia

O autoroch:
Samuel Čarnoky pracuje ako grafický dizajnér. Zameriava sa na tvorbu písma-typografiu a grafickú úpravu tlačovín a kníh. Počnúc rokom 2010 publikuje pod svojou značkou Carnoky Type vlastné originálne písma.
Radoslav Sinčák pracuje ako architekt na architektonických a urbanistických štúdiach a projektoch.

Kniha Neóna je vypredaná

Prečítajte si článok Cesta za neónmi s jedným z autorov Samuelom Čarnokým o tom ako pri tvorbe knihy postupovali.

Ďalšie obrázky z knihy Neóna:

Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Kniha Neóna – Neón a reklamná typografia
Páči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim priateľom a známym. Nepáči sa vám tento článok? Odporučte ho svojim nepriateľom a neznámym.